Trailtech Single HID light

Přestože se tento web jmenuje LEDmania, tak když mi Luboš nabídl předvedení 13W HID světla na kolo, tak jsem těžko mohl odmítnout. Samozřejmě i kvůli porovnání s LED světly co jsem zatím testoval. Luboš si udělal čas, takže jsme stihli světlo nafotit jak v místnosti, tak na zahrádce. Dokonce se i umoudřilo počasí, sníh roztál a bylo relativně sucho:-)

Parametry:
napájení: 12V nebo 14,8V
světelný zdroj: 10W? HID výbojka
materiál: nerez
váha: 140g lampa + 725g baterie (údaje od výrobce)
rozměry: neměřeno
reflektor: viz. fotka.
cena: 279,95$ (cena za světlo + 10,4Ah baterii a nabíječku)

trailtech_13whid_lampa.jpg

Lampa s výbojkou

Nějaké základní informace o HID výbojkách naleznete například na Wikipedii. Známé jsou takzvané "xenony" v autech, ale druhů výbojek je mnohem víc (například i nízkotlaké sodíkové výbojky používané v pouličním osvětlení). Různé druhy výbojek se pak liší účinností, barvou světla, dobou nastartování výboje, rozměry a podobně. U 10W HID používaných ve svítilnách se obvykle uvádí světelný tok 500 lumenů a u 35W xenonů v autech až 3500 lumenů. Na druhou stranu mají HID i nějaké nevýhody a to vyšší cenu, délku nastartování na plný výkon (až desítky sekund), prakticky nemožnost regulace a po vypnutí musíte nechat výbojku chvíli vychladnout, než ji znovu zapnete.

Výrobce uvádí možnost napájení 12V nebo 14,8V, samozřejmě s nějakou tolerancí. Přece jen sami ke světlu dodávají baterii s nominálním napětím 11,1V (nabíjí se na 12,6V). Režim je jen jeden a to pořád naplno. Výrobce uvádí spotřebu 13W, takže samotná výbojka bude asi 10W a zbytek připadne na elektronický předřadník. Elektronika u výbojek musí být sofistikovanější než u LED, protože startovní napětí pro HID výbojky je v řádech tisíců voltů, po nastartovaní stačí pro udržení výboje jen desítky či stovky voltů.

trailtech_13whid_vsechno.jpg

V setu máte všechno potřebné: lampu, baterii a nabíječku. Držáky na helmu a na řidítka nejsou na obrázku.

Kvalita zpracování se mi zdá velmi dobrá, světlo vypadá bytelně a voděodolně. Baterie ve flašce je velmi praktická, v klidu ji dáte do košíku a nemusíte řešit různé tašky a podobně. Kabel od baterie je dostatečně dlouhý i pro umístění světla na helmu.

Co stojí opravdu za pozornost je lithiová baterie s velmi vysokou kapacitou. Pokud se vám zdá váha necelých tři čtvrtě kila příliš velká, tak vězte, že srovnatelná olověná baterie váží přes čtyři kila! Samozřejmě taková baterie není za hubičku a asi polovinu ceny celého setu tvoří právě baterie a nabíječka.

trailtech_13whid_baterie.jpg

Baterie s vysokou kapacitou zajistí dlouhou výdrž

Výdrž na baterie jsem neměřil. Podle kapacity baterie a spotřeby světla se dá odhadnou, že bude
8 - 9 hodin.

Nyní pojďme na fotky v modelových situacích.
Poznámka: fotky ve všech recenzích jsou foceny se stejným nastavením expozice, takže jsou vzájemně porovnatelné! Prohlédněte si i focená místa ve dne a souhrn recenzí.

  1. Bílá stěna z půl metru, expozice 1/60s a 1/320s a vodorovně se stěnou 1/100s.
    trailtech_13whid_stena1.jpg trailtech_13whid_stena2.jpg trailtech_13whid_stena_vodorovne.jpg
  2. Roh místnosti z 5 metrů. Čas 0,5s a 0,1s.
    trailtech_13whid_roh_long.jpg trailtech_13whid_roh_short.jpg
  3. Keř z 5 metrů, čas 1,3s.
    trailtech_13whid_ker.jpg
  4. Zahrada až 25 metrů a výřez detailu se stromem. Čas 2,5s.
    trailtech_13whid_zahrada.jpg trailtech_13whid_zahrada_detail.jpg

Z fotek bílé stěny je vidět široké a intenzivní ohnisko, barva světla je studenější se světle modrým nádechem.

Zajímavé je, že světlo bylo koupené s 6° reflektorem, ale přitom celé ohnisko má odhadem aspoň 20° a kolem je ještě silné halo. Je pravda, že ve středu ohniska je lehce intenzivnější oblast, která by mohla odpovídat právě těm 6°. Na kolo je to samozřejmě dobře, protože čistě 6° kužel by byl příliš úzký.

V porovnání s ostatními světly samozřejmě HID vítězí. U 10W výbojek se obvykle udává světelný tok 500 lumenů, což je dvakrát víc než nejvýkonnější single LED světla. Vzhledem k širokému kuželu není dosvit nějak extrémní, ale na kolo je tak akorát.

Pro porovnání jsem udělal ještě nějaké další fotky:

Tiablo A9 Q5 vlevo, Trailtech HID vpravo. čas 1/320s a 1/100s.

th_1-320.jpg th_1-100.jpg

Zleva: Tiablo A9 Q5, Fenix P3D Premium Q5, Olight T20 Q5. čas 1/320s a 1/100s.

tfo_1-320.jpg tfo_1-100.jpg

Na fotkách výše je dobře vidět, jak široké ohnisko Trailtech HID opravdu má.

Porovnání na zahradě:

Jen bych upozornil, že světla jsou namířena vodorovně a ne směrem dolů do země jako na kole.

Trailtech HID (500lm)

hid_zahrada.jpg

Fenix L2D Premium 100 + Fenix L2D Premium Q5 (355lm)

2xl2d_zahrada.jpg

Fenix L2D Premium 100 + Fenix L2D Premium Q5 + Fenix P3D Premium Q5 (570lm)

2xl2d__p3d_zahrada.jpg

Proti dvěma Fenixům má HID trochu slabší halo, takže prostor nejblíže k pozorovateli je líp osvícen od Fenixů. Ale o něco dál, kde už na zem svítí ohnisko, jasně vyhrává HID. Tři Fenixy by měli být teoreticky silnější a je to vidět i na fotkách.

U kravína až do jedenácti do večera svítí veřejné osvětlení, takže tam jsme HID nefotili. Ale myslím, že tam by šíře kuželu HID a rozdíly mezi světly byly vidět líp (přece jen pro porovnání takhle silných světel je 25m málo).

Závěr

Trailtech HID je opravdu špičkové cyklistické světlo, které uspokojí i ty nejnáročnější. A pokud by vám to stále nestačilo, prodává se i model s 30W HID :-). Nicméně 13W model díky své extrémně dlouhé výdrži dobře poslouží i na 24 hodinových maratónech, kde by měl vydržet celou noc prakticky bez nabíjení.

Za výkon se samozřejmě platí a navíc k ceně si musíte připočítat ještě poštovné a v horším případě i clo. Samozřejmě se dají koupit i samostatné lampy nebo sety se slabší baterií za o něco nižší cenu.

U nás jsem narazil jen na světlo NightPro Extreme Evo za 9990Kč (ale má slabší baterii).

Hodnocení

kvalita provedení: 9/10
světelný výkon: 9,5/10

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Ochrana proti SPAMU, prosím odpovězte na otázku.